Toyota kan terugkijken op een succesvol 2021. Met de verkoop van 1.003.859 personenauto’s in Europa en een marktaandeel dat steeg naar 6,3%, is Toyota voor de eerste keer het op een na bestverkochte automerk in Europa. Een prestatie om trots op te zijn.
Uitgebreid modellenaanbod
Meer dan de helft van de verkopen komt voor rekening van de Toyota bestsellers. De uitgebreide Corolla-familie, de RAV4 en natuurlijk de Yaris – de huidige Europese Auto van het Jaar – zijn goed voor maar liefst 55% van de verkopen. De populariteit van deze modellen in combinatie met de grote vraag van Europese consumenten naar personenauto’s met een lage CO2-uitstoot, spelen een grote rol in het succes.
Hybride elektrisch populair
De zoektocht van de Europese consument naar mobiliteit met lage uitstoot leidt vaak naar Toyota. Het aandeel hybride elektrische modellen bedraagt in West-Europa 70% en zelfs meer dan 90% van alle Nederlandse Yaris-kopers kiest voor de extra efficiënte Yaris Hybrid. De belangstelling voor hybride elektrisch rijden is dus groot. Maar het Toyota aanbod gaat verder dan alleen hybride elektrische modellen, want ook plug-in hybride elektrische en waterstof elektrische modellen zijn vertegenwoordigd in het modellengamma.
Op weg naar koolstofneutraliteit
Matt Harrison, President & CEO van Toyota Motor Europe: “We zijn verheugd met wederom een sterke jaarlijkse verkoopprestatie, vooral gezien de uitdagende marktomstandigheden waar de hele auto-industrie mee te maken heeft. We bedanken onze klanten voor hun loyaliteit en vertrouwen. De aanhoudend hoge vraag naar onze modellen is een bewijs van onze strategie om ons te concentreren op een verbreding van ons aanbod van emissievrije en emissiearme geëlektrificeerde voertuigen. Door deze modellen hebben we vorig jaar de EU-doelstellingen met betrekking tot CO2-uitstoot weten te behalen. We zijn vastbesloten dit ook in de toekomst te blijven doen, op weg naar koolstofneutraliteit.”
Komst van nieuwe geëlektrificeerde modellen
Toyota blijft zich focussen op een verbreding van het aanbod emissievrije en emissiearme geëlektrificeerde voertuigen. In december kondigde Toyota meerdere nieuwe geëlektrificeerde modellen aan, waaronder enkele bZ-modellen (‘beyond Zero’). Daarvan is de nieuwe Toyota bZ4X – met 450 kilometer actieradius – de eerste. De batterij-elektrische SUV komt nog dit jaar op de Europese markt. Alle ontwikkelingen op het gebied van elektrificatie dragen bij aan de ambitie om in 2030 wereldwijd ruim 30 batterij-elektrische modellen aan te bieden, verdeeld over verschillende segmenten. Met als doel om in 2035 een CO2-reductie van 100% te realiseren.